Kledij te koop, 1x gedragen, pas gekocht, graag nog aankoopprijs

Kledij te koop, 1x gedragen, pas gekocht, graag nog aankoopprijs

Ha! Ik heb jullie waarschijnlijk goed liggen met mijn titel. Helaas, ik heb niets te verkopen. Little disclaimer, wat hier geschreven is, is mijn eigen mening en ervaringen. Ik sta open voor discussie!

Kledij te koop, 1x gedragen, pas gekocht, graag nog aankoopprijs

Ik heb een trend gespot onder de jeugd. Wel, waarschijnlijk niet enkel de jeugd. Jong volwassenen, zal beter klinken. Kledij kopen, 1x aandoen, verkopen. Op dat heerlijke internet kom je al eens wat tegen, zo ook op de vele ‘Uitverkoop’ groepen op Facebook. ‘Kledij te koop, 1x gedragen, pas gekocht, graag nog aankoopprijs.’, las ik tussen het scrollen door. Na amper 2 minuutjes scrollen op de pagina had ik deze mooie collectie printscreens verzameld.

Tegenwoordig maken online webshops meer reclame voor hun ‘returnpolicy’ dan voor hun leveringstermijnen. In de H&M staat overal in koeien van letters dat je niet hoéft te passen, maar ook gewoon kan retourneren zodat je de pashokjes niet meer moet induiken. Een mens heeft het al druk genoeg. Wegwerpketens zoals Primark en konsoorten maken kledij zo goedkoop dat het nut er van, en of het al dan niet past, bijzaak wordt.

Dit soort zaken hebben een grote invloed op ons koopgedrag. We denken niet meer na wanneer we iets kopen, dat denken kunnen we erna wel doen. We zijn nonchalant, onbedachtzaam met onze bankkaart aan het zwaaien en onderweg naar huis zeggen we: ik ben benieuwd of die broeken mij zullen passen!

En als we dan thuiskomen, en nadenken over onze aankopen, beseffen we dat het ons toch niet staat, ‘hmm, precies een maatje te klein’, ‘die kleur past niet goed bij mij’, … ‘Ah fuck, ik moet blijkbaar toch mijn retour betalen’. ‘Ik heb geen tijd om terug naar die winkel te gaan.’ GELUKKIG is er die ‘Uitverkoop’ Facebookpagina. 1x gedragen, pas gekocht, graag nog aankoopprijs. Of we laten mensen gewoon bieden, wie weet krijgen we méér dan we er zelf voor betaalt hebben.

Ikzelf ben ook schuldig aan nieuwe kledij slechts 1x aan te doen en pas bij de volgende lenteschoonmaak in dat zwarte gat in de kledingskast terug te vinden. Ook ik heb ooit al eens de verkeerde maat gekocht maar gelukkig wist ik me nog te herinneren dat je die gewoon kon omruilen in de winkel, mits je dat flinterdun ticketje nog hebt. Oef!

Toch ben ik iemand die over het algemeen kledij heel lang draagt, tot het kapot gaat. En dan nog duurt het mij 2 jaar voor ik er afscheid van kan nemen, en gaat het met pijn in het hart naar een kledingscontainer in de buurt, op zoek naar een tweede thuis, naar mensen die het écht nodig hebben. Een paar weken geleden heb ik mijn kleerkast uitgemest. Ik was kritisch en heb zo 3 zakken kledij kunnen vullen. Waaronder ook met kledingsstukken die toch de vergeetput zijn ingesukkeld, waarvan ik het bestaan niet meer wist. Ik keek naar mijn kleerkast en alles wat er nog inzat, ben ik 100% tevreden over. Ik besefte dat ik absoluut geen nieuwe kleren meer moet kopen komend jaar. En ik besefte dat ik meteen moet stoppen, met nonchalant te kopen. Alleen dan kan ik 100% blijven tevreden zijn over wat ik heb.

Ik ga niet naar de wegwerpwinkel. Ik ga met wat meer liefde mijn kledij kiezen. Met wat meer liefde mijn kledij kopen. En met wat meer liefde mijn kleren dragen. Meer dan 1x. Wij zijn geen Hollywoodsterren, hé.

5 (100%) 1 vote

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *